שאלה אחרונה לציפי


לציפי לבני שלום,

 

נותרו עוד מספר ימים עד להצבעה לכנסת ה-18 בקלפי ואני עדיין קול צף. אך מרחב  הבחירה הולך ונעשה צר יותר. ועדיין – חסרה לי תשובה ישירה וכנה לשאלה מורכבת אחת.

עוד לא קיבלתי אותה.

לפני שאפרט, הרשי לי לציין כי שאלת מינו של המוביל – גבר או אשה – אינה השאלה המכרעת בקרב הבחירות הזה. מי שמעלה על דעתו את האפשרות שאני אחליט על פי מבחן המגדר אומר לי שהוא מזלזל בתהליך קבלת ההחלטות שלי.

ועוד אוסיף לפני שאפרט את שאלתי כי מעבר לתכונות האופי של המוביל – חשובה לי גם הדרך שבה הולכת הקבוצה שמסביבו, לכידות "הכוורת" אם תרצי בנוסח הישן, וחשובה לי התשובה לשאלה מה היא מעלתם של האישים מסביב למוביל.

צילום: יוסי זמיר, "פלאש 90"

ועכשיו לשאלה שלא מצאתי לה עדיין תשובה ישירה: מה הם לקחיה של "קדימה" לאחר ההינתקות מגוש קטיף והניסיון לתקן את שגיאותיה  ב"עופרת יצוקה" – נוכח תרחיש אפשרי של השתלטות החמאס על הגדה המערבית.

 האם ההינתקות שהיתה צמודה לחבלי הלידה של "קדימה" ולשלב האחרון במנהיגותו הלאומית של אריאל שרון, היתה טעות היסטורית קשה בראיה לאחור? נכונה לזמנה ונכונה בעקרון גם לעתיד?

 קראתי בעניין את הראיון שהענקת לארי שביט ב"הארץ". אך אין די לי במשפט כמו "כי אני יודעת מה נכון למדינה הזאת. יש לי חזון ואני יודעת איך לממש אותו. אני יודעת שאני יכולה לעשות את זה ואני יודעת איך לעשות את זה".

לא די – מפני שאי אפשר להתחיל לשקלל הערכת אישים ודרך מן הסיסמא האחרונה והקמפיין האחרון שנולד בחדר הישיבות של יועץ איסטרטגי. אי אפשר ללכת לקלפי תחת רשמי העת האחרונה מבלי לנסות להעריך לאן מובילה דרך במבחן הזמן.

ההינתקות היא העבר. אך לקחיה הם העתיד. אם היא היתה שגיאה – מה למדנו ממנה? אם היא היתה צעד מתחייב – מה המחיר שנשלם בעתיד?

על חורבות הגוש שפונה קמה מפלגת מרכז חדשה עם יכולת מוכחת לבצע מהלך לאומי קשה- בתנאי שיש בראשה מנהיג או מנהיגה.  

האם מפלגת המרכז הזאת תמשיך לבדל את עצמה ולהוביל או שתידחק הצידה, תכורסם לטובת הליכוד – ומפלגת העבודה – שמשתיהן נבראה ב"מפץ הגדול"? זאת ההכרעה האמיתית של הבחירות לכנסת הבאה. זאת השאלה המרכזית בפני הבוחר שאיננו בקצה הימני או בקצה השמאלי של המפה הפוליטית. זה שאינו רוצה בהצבעת מחאה או ברסיסי מפלגות.

מבחן הבידול האמיתי איננו בנושאי כלכלה ופנים. הליכוד יפגין בעתיד רגישות רבה יותר לאלה שאין להם. ואין די בלשונה החדה של שלי יחימוביץ' כדי להפוך את מפלגת העבודה למפלגת איגודי עובדים. גם "קדימה" אינה סוציאליסטית למהדרין ואין בה קפיטליזם משתולל.

הבידול הקובע הוא בשאלות חוץ ובטחון: שילוב או הקאה של חמאס מתהליך השלום עם הפלשתינאים? החלטה קיומית על סילוק האיום האירני בתאום מירבי עם וושינגטון – אפשרית? מתי?

אני מעריך ומכבד את מי שמציב מבחני הגדרה ובידול רכים יותר של אכות סביבה או חינוך. נושאים חשובים מאד לעתידה של ישראל. אך השאלה המדינית בטחונית נראית לי קיומית יותר לעת הזאת. התשובה לה מצויה עתה במרכז המפה הפוליטית: ליכוד, או קדימה, או עבודה. שלושתן – מרכז.

ואפילו אם שלושת המפלגות האלה תהיינה הבסיס לממשלת אחדות לאומית, השאלה מי משלושתן תוביל תקבע את הישרדותה של "קדימה" כמפלגה האוחזת בהגה או את מחיקתה בשלבים.

מי ידבר אמריקנית טובה יותר עם ברק אובמה. מי יעמוד טוב יותר בלחצי הג'ונגל המזרח תיכוני. מי מסוגל להוביל מבצע מדיני-צבאי נוסף – כל אלה שאלות הקשורות בפרסונה, באיש או באשה  העומדים בראש. קל ומפתה  יותר להחליט רק על פי הפרסונה. ראוי יותר להחליט על פי הפרסונה – והדרך.

אני חוזר איפא לשאלת הדרך.  

האם ההינתקות היתה טעות היסטורית קשה? אם כן, מה למדנו ממנה לגבי תרחיש אפשרי של השתלטות החמאס על הגדה המערבית? מה הם הקווים האדומים – אם יש כאלה – שהיא יצרה במשנת "קדימה"?

אמתין לתשובה – עד לרגע האמת בקלפי.

 

 

2 Responses to “שאלה אחרונה לציפי”


  1. 1 חיים שיבי 31 בינואר 2009 ב- 7:39 pm

    באוגוסט 2005 הבשילה עיסקת התנתקות שבחלקה היתה חד צדדית – פינוי הגוש ובחלקה היתה מול המצרים והיא הפכה את ציר פילדלפי למנהרת הנשק אל חמאסטן. זה המאזן האיסטרטגי בדרום א. הרשות הפלשתינאית נזרקה מכל החלונות ואל מחוץ לעזה. ב. פונו ישובים ללא הסכם ותמורה מדינית כלשהי או מול גורם מדיני פלשתינאי שאיננו אל קעדה לסוגיה. ג. נפרצה דרך להעברת נשק מתקדם לאגף הקיצוני במחנה הפלשתינאי עם יכולת ירי אל טווחים מתקדמים ובהדרגה עד למרכז הארץ. .

  2. 2 יוסי 31 בינואר 2009 ב- 6:50 pm

    חיים,
    לשאלתך הראשונה, מובלעת בה הנחה שההתנתקות שינתה לרעה את מצבנו האסטרטגי, הצבאי וכו' – עד שהיה צורך לתקן העניין בעופרת יצוקה.

    בלי קשר לדעתי על ההתנתקות או מניעיה, אני מתקשה למצוא בסיס ראוי להנחה הזו.
    הרי קסאמים היו – ובכמויות – גם לפני ההתנתקות.


להשאיר תגובה

