איך זה שעוד לא טיפלו בשרה נתניהו?


משהו מוזר קורה בתקשורת הישראלית. חלפו למעלה מ-12 שעות שבהן כבר ברור כי בנימין נתניהו ירכיב את הממשלה הבאה והיא לא תהיה ממשלת רוטציה – ועדיין לא ראיתי כתבה שמטפלת בלי כפפות בשרה נתניהו.

מישהו נרדם בשמירה.

אני מהמר באחוזי הסיכון הסבירים החביבים עלי כי המעוות הזה יתוקן בהקדם. מפני שעם נתניהו בראשות הממשלה חוזר גם דפוס הסיקור של נתניהו בראשות הממשלה. כלומר, החיפוש המתמיד אחר עלילות שרה שהיו ויהיו תמיד סיפור מוכר.

כל כך מקובע הדפוס הזה ברפלקס המותנה בכל דסק חדשות פוליטי עד שחרף קיצוצים והתייעלות בכמה עיתונים רבי השפעה אני לא אתפלא אם יווצר עכשיו תקן של חצי משרה לפחות לכתבנו ופרשננו המיוחד לענייני שרה.

ביבי טוב לעיתונאים: תחום הסיקור הזה עשוי להצמיח שעות נוספות. מי מהיועצים של ביבי הוא היועץ הסמוי שלה. באיזה מינוי היא בחשה ובאיזה לא ולמה. מי יהיה מיניסטר כי למד את צופן שרה ומי יצטרך להסתפק בראשות ועדה בכנסת בלבד.

תפקיד נכבד בדסק כל חדשות שרה היה שמור ויהיה שמור לצלמים וליכולתם לתפוש את שרה בזוית צילום שנקרא לה בלשון עדינה – זווית מקורית. תמיד צילום של עמוד ראשון – אם לא אחרון לפחות.

הפרשנים לענייני שרה כבר דיווחו כי המעגל התקשורתי המייעץ לראש הממשלה המיועד או שמא הוא עצמו – החליטו על דפוס הופעה מינורי לגברת הראשונה בקדנציה השניה – תמיד בצל ובסגנון סוניה פרס.

זה לא יעבוד כמובן באירועים ממלכתיים. רק על ההשוואה בין שרה לבין מישל אובמה או הילארי קלינטון אפשר למכור מהדורה. הסגנון. הלבוש. ההשפעה לפני ואחרי הקלעים. היועצים שלה. היועצים שלו. הקרע בין היועצים.

וכבר גילה מי שגילה בתקשורת שאחד היועצים במטה נתניהו מקיים נוהל שרה: רושם לה  את מהלכן של ישיבות כדי שתהיה בתמונה ושואב מן הקשר אליה את כוחו במעגל המקורבים.

למען הגילוי הנאות אחזור ואבהיר כי גם אני עשיתי את קטעי שרה שלי בתקשורת – ולפעמים בתחושה שמינון הסיקור שלה פוגע בי ובמסקרים אחרים של הזוג נתניהו -לא פחות משהוא אמור לפגוע בה.

 אך שרה נתניהו היתה תמיד "סיפור" ורפורטר בעל משמעת מקצועית לא מתווכח עם עורך שרוצה עוד.

אני נזכר ביום עבודה מסביב לשעון של סיקור ביקורו הראשון של נתניהו כראש ממשלה בוושינגטון בשרות העיתון הנפוץ במדינה.

התרוצצתי אז וטילפנתי לכל מקור אפשרי כדי להשיג חומר מסוג אחר. מה רוצה  הממשל מראש ממשלה ישראלי שבא מן הימין. כמה ילחצו אותו ולמה. האם יש יוזמות חדשות, אולי גם בנושא חידוש המו"מ הישראלי-סורי. איך מתקבל ביבי הנתפש כנץ ו"ריפובליקני" באופיו על ידי הממשל הדמוקרטי של קלינטון, ממשל שהימר על יאסר ערפאת.

אני חייב להודות שעלילות שרה נתניהו והילדים וביקורם המשפחתי בגן החיות של וושינגטון לא עמדו בראש סדר העדיפות שלי – והקצאה נכונה של משאבים ואנרגיה היא תמיד חלק מסוד הצלחה של כתב בשטח. אבל הוראה היא הוראה. אם  שרה הלכה לגן החיות – שרה סוקרה מיד.

קטע מראיון עם שרה נתניהו בוושינגטון, 13 לפברואר 1997-

אני: "ביל קלינטון אמר פעמים רבות כי הפוליטיקאים שרוצים את הראש שלו – מרכזים חיצי ביקורת ברעייתו הילארי. זאת פגישה שניה שלך איתה היום. שוחחתן על כך?"

שרה נתניהו: "כן. היתה בינינו הזדהות מלאה. גם על הביקורת שהיא סופגת כשרוצים לזעזע את בעלה. סיפרתי לה על תכניות הסטירה שעשו על הילדים שלי. היא אמרה לי: אי אפשר להפסיק את החיים כתוצאה ממה שהם עושים לנו. אנחנו יודעות את המניעים. לא נסתיר את הילדים שלנו. נחיה חיים מלאים גם אם יגידו עלינו כי אנו משתמשים בילדים שלנו לצרכים פוליטיים. אמרתי לה: הילארי, אלה בדיוק המילים שלי. זאת מציאות החיים וזה אכזרי. אך שתינו נמצאות במקום שאנו נמצאות בו מתוך זכות ומתוך בחירה".

דסק החדשות בלע את דיווח הקצפת שלי בעניין שרה-הילארי כחיה מורעבת תמיד. יכולתי להתפנות, סוף סוף, גם לעיסוק בצד המדיני של הביקור. לא שכחתי כמובן לדווח כי "הבית הלבן טרח לעדכן כתבים כי יאיר ואבנר נתניהו שיחקו בחדר הסגלגל על ברכיו של הנשיא קלינטון ואבנר בן השנתיים הפך את כל הכרים על ספת האירוח הנשיאותית. אך הנשיא נהנה מאד לשחק עם השניים".

ביומן שניהלתי אז רשמתי: "מול טד קופל, ביבי משתמש ביעילות רבה בתמליל הקלינטוני כשנשאל על חדירת התקשורת לחייו הפרטיים: "תוקפים את אשתי, לא בהוגנות, ופעמים רבות. זה מרגיז אותי . עיתונאים שאלו על הילדים. למה אני מביא אותם. בנושא הזה ובכמה אחרים  – לעזאזל העיתונות. אני אדאג לילדי".

קופל: "יש האומרים שאתה צריך להוכיח שאתה איש משפחה?"

ביבי: "אני זקוק לאשתי והילדים לצידי. אביא אותם לכאן ככל שאוכל כדי שבעוד עשר שנים הילד שלי לא יסתכל בטלוויזיה יראה אותי וישאל מי האיש הזה".

 בביקור הבא – הילדים יקבלו  פטור ולא מסיבת גיל בלבד. בקדנציה מס. 2 של ראשי ממשלה בישראל שהצליחו לעשות קאם בק – הם (ובנות זוגם) לומדים משגיאות העבר –

 ולפעמים  יותר מן התקשורת שמסקרת אותם.

 

6 Responses to “איך זה שעוד לא טיפלו בשרה נתניהו?”


  1. 1 חיים שיבי 21 בפברואר 2009 ב- 11:49 am

    זאת היסטוריה. השאלה המעניינת העכשווית היא הקדנציה השניה. איך היא תתנהל מול התקשורת – וכיצד יבוצעו ניסיונות לתקיפה פוליטית שלו – בערוץ שלה.

  2. 2 יוסי 21 בפברואר 2009 ב- 9:03 am

    ההבדל בין שרה נתניהו לבין שאר נשות ראשי הממשלה או הבכירים בכלל, הוא ששרה נכנסה לסלון שלנו במסלול של התרסקות.
    כאשר בעלה מודיע לנו בשידור חי דרמטי אל מול פני האומה שהוא בגד בה עם אחרת – למה בדיוק אפשר לצפות בהמשך?

  3. 3 חיים שיבי 20 בפברואר 2009 ב- 1:49 pm

    הנבירה הפולשנית – הועצמו. העיתונות הקרויה טבלואידית עברה שלב נוסף לעבר הצהבה בהשוואה לעשר השנים שחלפו. השאלה מי היא הגברת הראשונה היא אכן שאלה לגיטמית בהחלט. הנושא הוא מידתיות, מניע, סגנון – ובעיקר דיוק בעובדות.

  4. 4 דוד שליט 20 בפברואר 2009 ב- 11:54 am

    בהנחה שהאיש יהיה רה"מ הבא, גם אשתו וגם התקשורת ינהגו מעט אחרת. בכל זאת, טכניקות הכתיבה והנבירה השתנו. מה שמעניין הוא שלמעט התנפצויות מאוחרות מסיפורי עמדי וכיו"ב, לא שמענו במהלך העשור שנתניהו עשה מחוץ למשרדו, שום דבר מזוגתו. לא שאני מתעניין מי יודע מה. מדבקת אשתו-של מעולם לא עניינה אותי. אבל בכל זאת, נאוה-של-אהוד הזיזה עניינים בגופים ציבוריים כאלה ואחרים, עליזה אולמרט דבקה באמנותה. מה עשתה שרה נתניהו במשך הזמן הזה, כאדם, כאיש מקצוע? האם זה רק העיתונות שחדלה להתעניין בה? האם אנשיו-של הרחיקו אותה מקו החזית הציבורי? אם היא תחזור לככב לצדו, זו בהחלט תהיה שאלה לגיטימית.

  5. 5 עוד מעט עוני 20 בפברואר 2009 ב- 12:17 am

    שרה נתניהו היא הקרניים של ביבי. כל פעם כשהוא פוגע באוכלוסית המעמד הבינוני ומוריד אותנו
    עוד יותר למטה, ככה שרה'לה חוטפת במקומו.
    את הקרניים.

    זה מה זה נוח לו .


  1. 1 מנשה רז, ג. יפית ושרה נתניהו « חיים שיבי טראקבאק על 10 בפברואר 2013 ב- 12:40 am

להשאיר תגובה

