נידון להתרגעות בכרתים


אני יושב בכרתים על שפת המים.  הטיסה שלי  בחזרה לישראל נדחתה ב-20 שעות לפחות.  יתכן  שתהיה דחייה נוספת.

אני מעיין לראשונה בחוזה שלי עם "השטיח המעופף". יש: "המוביל מתחייב לעשות את מיטב המאמצים להוביל את הנוסע בזמן מתקבל על הדעת".

מצד שני, "המוביל איננו ערב לזמנים הנקובים  בלוחות זמנים או בכל מקום אחר והם אינם מהווים חלק מחוזה זה". מה זה אומר בישראלית מדוברת? זה אומר שאני בכרתים עד שהם יחליטו שמתאים להם להוציא אותי מפה.

להתרגז או לא להתרגז? זאת השאלה. צביקה, הנושא בתואר ה"נציג המקומי", אומר לי שנושא לוחות זמנים זה ממש לא התחום שלו. שאדבר עם תל אביב. הוא מוכן, לעומת זאת, לספק "טיפים לנוסע" ומציע חבילות של "ערב יווני" שאני בורח מהן כמפני אש.

אין ל"שטיח" מוקד מידע וסיוע ללקוחות המסוגל לספק לנוסעים תקועים תשובות מסביב לשעון כולל שבתות וחגים. עכשיו בקר של יום חול ואפשר סוף סוף לדבר עם מישהו.  

כצפוי- עוד ביזבוז של זמן אויר.  האיש של ה"שטיח", המשיב לי מתל אביב, נוזף בי על רף ציפיות גבוה מדי: "אדוני, לקחת טיסת צ'ארטר ולהתלונן על דחיות בלוח הזמנים זה כמו לקנות אוטוביאנקי ולצפות לתאוצה של מרצדס". הסיפור הופך ישראלי למהדרין גם לצלילי הבוזוקי.   

על פני הדברים– סיבה טובה לתפוש עצבים. עיכוב משמעותו ביטול פגישות בארץ, הארכת שהות במלון ויום נוסף  של רכב שכור – על חשבוני. לא בא לי על עוד טיסת אמצע הלילה עם שעות של המתנה נטולת שינה בנמל תעופה קטן. מצד שני – בטברנה הקרויה NO STRESS

  בכפר הדייגים סמוך להרסוניסו אני לא מסוגל להתרגז גם כשאני משתדל מאד.

התיירת השוויצרית גבוהת הקומה היושבת בשולחן מולי עוקבת בעניין גובר ולא נייטרלי אחרי החיזיון הים-תיכוני.

תחילה אני צועק בסלולרי בשפה שהיא אינה מצליחה לזהות. אחר כך אני לוקח מסמך וקורע אותו לגזרים קטנים. (רק החוזה עם "השטיח"). אחר כך אני מחייך לעצמי ואליה. 

 אין כמו כרתים כדי להיתקע בה יממה נוספת. בראיה נופשונית -אסטרטגית רחבה – הרווחתי.

אני שב וחוזר לאי הזה- באביב. לחדרים שעל קו המים הכחולים ולמסעדות  הדגים הקטנות בצידי הדרך.  עדיין לא חם מדי. כבר לא קר. מתחיל זרזיף קטן של תיירים אבל אלה לא העדרים הגדולים של יולי-אוגוסט. בעל הטברנה עושה כבוד ובא לגלגל סיגריה על קפה יווני. שלא אעז לומר כאן קפה טורקי. כשאתה מדבר עם יווני אל תדבר על טורקיה.

 החיים שלו מסודרים. מאפריל עד נובמבר הוא עובד. מנובמבר עד אפריל -נח. יותר מאוזן מזה, הוא אומר לי, לא יכול להיות. ואם יש איזונים – אין מתח.

המוסיקה מדברת אלי. האוכל טוב לי. העגבניות ראויות לשמן. הגבינה והזיתים הם חגיגה. זה הצד הסלוניקאי שבי שמתעורר ונפתח כמו צופן גנטי. מורשת אבא שבא לבקר את פלסטינה סמוך לפרוץ מלחמת העולם השניה, פגש  ס"ט ירושלמית אמיתית – והחליט להישאר. הציל בכך את חייו שלו אך הותיר מאחור משפחה עניפה שנרצחה בשואה. משהו בי חוזר ומתחבר כאן לשורשיו.

אני שואל את השוויצרית מה היא עושה בחיים.

היא אומרת לי: תנחש.

אני אומר: מורה.

 היא מחייכת: נכון. איך ידעת?

לך תסביר לה שרק מורה יכולה לחתוך כך, בתנועות קצובות ומוקפדות מאד, את האוקטפוס בגריל  שהיה מונח על הצלחת שלה. היה – ואיננו עוד.

ככל שהשעות חולפות,  שלווה לא-ישראלית תופשת אותי.  

"השטיח המעופף"? תמשיכו לעופף. אל תבואו לאסוף אותי. אני  נידון להתרגעות בכרתים.

לא מגיש ערעור. לא מארגן מרד נוסעים. לא תהיה תביעה ייצוגית.

נכון לעכשיו.

5 Responses to “נידון להתרגעות בכרתים”


  1. 1 יגאל חמיש 30 באפריל 2009 ב- 11:40 am

    ואכן, את הספר 'רעש' קראתי וסיימתי בסביבה האותנטית – ברעש המקומי…

  2. 2 חיים שיבי 25 באפריל 2009 ב- 9:41 am

    יש לך עדיפות עלי. הבאתי ספר אך לא פתחתי. התמכרתי לנופים. בשביל להוריד את מפלס הרעש הישראלי אני זקוק לימי רוגע נוספים.

  3. 3 חיים שיבי 25 באפריל 2009 ב- 9:38 am

    חוסן גם עם סעיפי חוזה עמומים מאד. במאמץ צרכני סביר ניתן להביא אותם להשתתפות חלקית בהוצאות הארכת שהות אם השהות מחייבת המתנה של מעל – נאמר – 6 שעות נוספות מעבר למתוכנן.

  4. 4 יגאל חמיש 25 באפריל 2009 ב- 9:35 am

    גם אנחנו ביקרנו בכרתים 'על השטיח'.
    הנה כאן: http://www.notes.co.il/yigal/55132.asp

  5. 5 חנוך גיסר 25 באפריל 2009 ב- 9:33 am

    ל"שטיח המעופף" יש היסטוריה ארוכה של תביעות נוסעים, תביעות שהיא ניצלת מהן שוב ושוב עפ"י הסעיף של "המוביל מתחייב לעשות את כל המאמצים…"
    "המוביל" – קרי חברת התעופה.


להשאיר תגובה

