לפתע התאהבתי בדנית


המפגש הראשון שלי עם קופנהגן לא היה סיפור אהבה.

  הג'ז בתחנת הרדיו של נהג המונית התנגן בשקט מקפיא. הוא לא שאל אותי מאיפה אני ומה אני עושה פה וכמה כסף הבאתי. בדיסקוטק המקומי – בים הבלונד – בלטתי כמו צנון ים תיכוני. הברירה בין כריכי הדגים הקרים לא עשתה לי את זה. הביקור ברובע הזרוקים כריסטיאניה עוד פחות. לא היתה שמש ספרדית או יוונית. זאת לא היתה השכונה שלי.

 

אבל לאחרונה התאהבתי בנשמה הדנית דוקא – במפתיע.

זה התחיל בדייאטה מבוקרת של חדשות. אחרי שנים של צריכת יתר באגף החדשות -מי אמר ועשה מה למי ומתי ומי מוביל את הסיפור הפוליטי היומי  – החלטה להסתפק בעיקר בתקשורת חדשות רדיופונית ואינטרנטית. לילות  בלי יונית והמדורה המסכמת ובלי מיקי והמהדורה המרכזית. בעיקר- אפס פירסומות.

במקום הפולשנות המטורטרת של כותרות היום – כל יום חשיפה – חזרה למדיום אחר שנולדה מתוך מפגש נמשך וחוזר עם שרשרת של  יוצרים ויוצרות קולנע. אהבה  מן הסוג האירופי שגורמת לי לאבד עניין במה שיש להוליווד להציע.

תנועות המצלמה החסכניות, העדר שימוש בפעלולים ממוחשבים, ההתמקדות השקדנית בנושא ובשחקנים, הזעקות השקטות של אנשים ונשים במצבי משבר  ואמת מעצבים– מגלה לי את הנשמה הדנית במלוא מורכבותה ועומקה.

יש חיפוש אחר רגעים של אהבה, משמעות ואנושיות בעולם קר ומחושב – אך אין שמץ של מלודרמה. אין קיטש. אין מסחטת דמעות. יש דרמה ישירה, ריאליסטית, נוקבת, משוחקת להפליא.

יש ציד מצולם של רגעים. יש התבוננות בפרט מבלי להזניח לרגע את התמונה החברתית מסביבו. כל פריים– מעוצב.

כמו הרבה דברים טובים אחרים זה התחיל במקרה עם הספסל, הירושה וההריגה של פר פליי. נמשך עם אחרי החתונה, האחים, אהבות פתוחות, דברים שאיבדנו בשריפה – של סוזאן בייאר. עבר אל כל מה שיש ל"אוזן השלישית" להציע במדף הדני שלה בבית שבמושבה הגרמנית בירושלים או באוסף המעניין שלה ב"הוט" – מאולה כריסטיאן מדסן עד ניקולאס וינדינג רפן והנריק רובן גנץ.

כן, יצירות הבימוי בשיטת ה"דוגמה" הדנית – מלוטשת, מוקפדת ומעוצבת כל כך – מדברות אלי.

אני חושב שאסע בסתיו הזה פעם נוספת לקופנהגן.

לפני שיהיה קר.  

3 Responses to “לפתע התאהבתי בדנית”


  1. 1 חיים שיבי 12 בספטמבר 2009 ב- 4:18 pm

    הפעם זה באמת לא אני….בסרט הזה

  2. 3 נועם 12 בספטמבר 2009 ב- 2:03 pm

    אוהב מאוד את הקולנוע הדני.
    וגם אני גיליתי אותו דרך האוזן השלישית.
    איזה אוצר התגלה לי שם


להשאיר תגובה

